Reisverslag dag 13 - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Sjirk Ament - WaarBenJij.nu Reisverslag dag 13 - Reisverslag uit Umphang, Thailand van Sjirk Ament - WaarBenJij.nu

Reisverslag dag 13

Door: Sjirk

Blijf op de hoogte en volg Sjirk

26 November 2015 | Thailand, Umphang

Dag 13 (25/11): Het programma voor vandaag begint hetzelfde als gisteren. Eerst bananenbomen omhakken, daarna olifanten voeren. Na dit te hebben gedaan vertrekken we naar een waterval waar we een tijdje gaan zwemmen. De weg er naar toe is erg hobbelig maar eenmaal aangekomen is het een erg mooie zwemplek. Als we terug zijn op onze accommodatie en het eten op hebben ga ik met een paar anderen naar de supermarkt om wat lekkers te kopen. Één van de medewerkers van de accommodatie wijst ons erop dat er vanavond een groot feest is in het dorp. Het is het nationale festival Koi Krathong, het licht festival. Hij zegt dat het de moeite waard is daar een kijkje te nemen. Na onze "boodschappen" nemen we dus maar een kijkje. Het festival begint met een optocht, die gelopen wordt door de lokale school (leraren en leerlingen). We staan letterlijk nog geen 5 seconden naar de optocht te kijken of we worden er al tussenuit gepikt om mee te doen. De sfeer is fantastisch en de versiering is erg kleurrijk. Wij proberen de Thaise dansjes na te doen maar of dat goed gaat betwijfel ik. Het feit dat wij als Europeanen meedansen wordt erg gewaardeerd door de bewoners en ze vinden het er volgens mij ook erg grappig uit zien. Na een lange optocht stopt het op een groot plein waar een groot podium klaarstaat. Hier kunnen we een kleine markt bezoeken en alle optredens op het podium bewonderen. Deze optredens zijn allemaal dansen en allemaal erg vrolijk uitgevoerd. De ene act wordt gedaan door kleutertjes, een andere weer door 65+-ers. Als blanke blijk ik erg op te vallen tussen de drukke menigte. Ontzettend veel meiden willen samen met mij op de foto. Het is net alsof je een beroemdheid bent. Binnen een paar minuten tijd ben ik met weet ik hoeveel verschillende meiden op de foto geweest. Dat was echt een hele bijzondere ervaring, omdat je hier echt wel een bezienswaardigheid bent als Europeaan. Na een aantal acts keren we terug naar de accommodatie. We zien erg veel wensballonnen (van die kleine luchtballonnen) de lucht ingaan. Iedereen doet dat hier, en de lucht ziet er daardoor prachtig uit. Dit feest was echt een superervaring. Heel bijzonder dat je hier zo speciaal wordt behandeld en het feest zelf was ook prachtig met al die vrolijkheid. Ik had deze dag voor geen goud willen missen!